سامانه پرداخت الکترونیک ملّی پی (شرکت پرداخت یار یارا تجارت الکترونیک بنیان) پرداخت یار رسمی شبکه شاپرک بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده و تحت نظارت این نهاد میباشد.
توجه 1: تعاریف پذیرنده، پرداختکننده، سامانه پرداختیاری، خریدار و فروشنده، منطبق بر تعاریف شبکه شاپرک از این عناوین میباشد.
توجه 2: منظور از عناوین سامانه پرداخت الکترونیک ملّی پی، ملّی پی، وبسایت ملّی پی به آدرس www.mellipay.ir میباشد.
توجه 3: منظور از شرکت پرداخت یار یا شرکت، شرکت پرداخت یار "یارا تجارت الکترونیک بنیان" میباشد.
مقررات عمومی پذیرندگان
1) پذيرنده مجاز است در صورت ناموفق بودن تراكنش از تحويل كالا و ارائه خدمات به مشتري خودداري کند. بديهي است در صورت تحويل كالا به مشتري و عدم دريافت وجه، خسارات مربوطه به عهده پذيرنده خواهد بود.
2) در صورت بروز هر گونه مشکل در روند فروش کالا و خدمات که ناشی از قصور پذیرنده باشد، تمامی مسئولیتهای ناشی از آن مورد، بر عهده وی بوده و پذیرنده موظف به جبران خسارت وارده به دارنده کارت و به تبع آن به شرکت میباشد.
3) پشتیبانی و پاسخگویی به مشکلات مشتریان پذیرنده در خصوص کلیه مسائل و موارد مربوط به کالا و خدمات بر عهده پذیرنده است.
4) پذیرنده متعهد است؛ چنانچه به اشتباه، وجهی به صورت اضافی به حساب وی واریز شد؛ از برداشت وجه خودداری کند و مراتب را سریعاً به شرکت اطلاع دهد. در صورت برداشت سهوی توسط پذیرنده، میبایست حداکثر ظرف مدت 48 ساعت، وجه مربوطه به حساب برگردانده شود.
5) پذیرنده حق اقدام به انتقال وجه غیر قانونی و غیر شرعی یا خرید و فروش محصولات غیرقانونی را ندارد. همچنین متعهد است؛ از فروش کالا یا خدماتی که مخالف با قوانین موجود در کشور و یا مصوبات ارگانهای ذیربط میباشد؛ خودداری کند.
6) استفاده از خدمات ملّی پی در سایتهای شرطبندی، قمار، مبتذل، غیر اخلاقی و تمامی موارد منعشده در قانون جرائم رایانهای کشور، همچنین خرید و فروش مواد مخدر و روانگردان و مشروبات الکلی، مجاز نمیباشد و در صورت مشاهده، حساب کاربری پذیرنده خاطی، توقیف خواهد شد.
7) پذیرنده متعهد است صرفاً جهت خدمات مجاز که حقیقتاً انجام میدهد، از پایانه پرداخت استفاده کند و از انجام هرگونه معاملات صوری یا شبیهسازی شده از طریق پایانه پرداخت پرهیز کند. در صورت وقوع، پذیرنده مطابق با قوانین و مقررات شاپرک در لیست سیاه قرار خواهد گرفت.
8) پذیرنده متعهد است؛ هر گونه تبلیغات در زمینهی پرداخت الکترونیک را که به صورت ضمنی یا صریح ممکن است ذهن خواننده را معطوف به شرکت کند؛ با هماهنگی شرکت انجام داده و همکاری لازم در خصوص انجام تبلیغات و ارائه راهنمای سرویس همچون (پخش فیزیکی بروشورها، الصاق استند، پلاکارد و برچسب و ...) که توسط شرکت صورت میپذیرد را انجام دهد.
9) پذیرنده به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی نمیتواند حق انتفاع از امکانات پرداخت الکترونیک (فروش از طریق پایانه پرداخت) را به غیر واگذار کند.
10) شرکت هیچ مسئولیتی در رفع دعاوی بین پذیرنده و سایر اعضایی که در زنجیره تامین کالا یا خدمات پذیرنده دخیل هستند؛ ندارد.
11) پذیرنده اذعان میدارد که مطیع قوانین پولی و مالی کشور و قوانین حاکم بر تجارت الکترونیک مصوب مجلس شورای اسلامی، بخشنامهها و مصوبات بانک مرکزی و شرکت شاپرک در مورد پرداختهای الکترونیک بوده و آنها را رعایت مینمايد.
12) سامانه پرداخت الکترونیک ملّی پی فقط میزبان فرایند پرداختیاری بوده و مسئولیت حسن عملکرد و استفاده شفاف و درست از خدمات سامانه منطبق بر قوانین پولی و مالی کشور در برابر نهادهای ذی ربط به عهده پذیرنده میباشد.
13) پذیرنده مکلف است؛ هر نوع نقص یا اشکال احتمالی فنی ابزار و پایانه پرداخت را به فوریت از طریق شماره تلفن 91300001-021 به واحد پاسخگویی شرکت اطلاع دهد و موضوع را تا رفع کامل نقص فنی درگاه پیگیری کند.
14) پذیرنده پذیرفت که هرگونه ضرر و زیان ناشی از ثبت اشتباه حساب یا حسابهای بانکی جهت تسویه حساب مبالغ ریالی حاصل از تراکنشهای انجام شده در ابزار پرداخت، به عهده وی میباشد و شرکت تعهدی در این خصوص ندارد.
15) پذیرنده موظف است؛ وجهه تجاری شرکت را حفظ کند.
16) جعل یا ارائه اطلاعات ساختگی در حوزه پرداخت الکترونیکی و یا هرگونه تلاش که منجر به سلب اعتماد دارندگان کارت از نظام پرداخت الکترونیکی کشور شود؛ ممنوع میباشد. در صورت وقوع، مطابق با قوانین و مقرارات شرکت شاپرک، پذیرنده در لیست سیاه قرار خواهد گرفت و شرکت، مجاز میباشد تا از طریق مراجع قانونی نسبت به طرح شکایت کیفری اقدام کند.
17) پذیرنده متعهد است؛ به هیچ عنوان، اطلاعات محرمانه خود مانند رمز ورود به پرتال پذیرندگی خود، اطلاعات حساب کاربری خود، اطلاعات کارت متصل به حساب و کلیه اطلاعات شخصی دیگر خود را به اشخاص ثالث ارائه نکند.
18) واگذاري پایانه فروش به غیر، ممنوع میباشد.
20) پذیرنده باید ابزار پرداخت را در اختیار مشتری قرارداده و حریم دارنده کارت را رعایت کند و به هیچ عنوان اطلاعات کارت یا رمز مشتری را از وی درخواست نکند.
22) پذیرنده متعهد میگردد؛ جهت مدیریت درگاه پرداخت الکترونیکی خود فقط از وبگاه (www.mellipay.ir) استفاده نموده و در صورت استفاده از آدرسهای اینترنتی جعلی، مسئولیت زیان حاصله بر عهده وی میباشد.
23) پذیرنده متعهد است؛ به صورت مداوم از طریق پرتال پذیرندگان ملّی پی به آدرس (www.mellipay.ir) از قسمت قوانین استفاده از سامانه، بازدید نماید. استفاده از خدمات سامانه به معنی قبول تمامی قوانین شرکت که در این صفحه درج میشود بوده و در صورت عدم قبول، در هرزمان، پذیرنده موظف است؛ فورا استفاده از خدمات شرکت را متوقف نماید.
24) استفاده از خدمات ملّی پی در سایتهای ثبتنشده در سامانه ساماندهی که اقدام به فروش فیلم و سریال میکنند؛ مجاز نیست و در صورت مشاهده، حساب کاربری پذیرنده خاطی توقیف خواهد شد.
25) جمعآوری و ذخیره اطلاعات شخصی سایر کاربران به منظور اهداف تجاری، در ملّی پی ممنوع است و در صورت مشاهده با کاربر خاطی برخورد خواهد شد.
26) افراد زیر 18 سال، مجاز به عضویت در سایت ملّی پی و استفاده از سرویسهای آن (بهجز خدمات آموزشی) نمیباشند.
27) طبق قوانین سیاست امنیت اطلاعات، ملّی پی متعهد میگردد که از اطلاعات خصوصی کاربران حفاظت داشته و این اطلاعات را محرمانه نزد خود نگاه دارد و برای سایر اشخاص، به استثنای موارد ملزمشده قانونی، فاش نکند.
28) سایتهایی که از سرویسهای ملّی پی استفاده میکنند، دارای سیاست امنیت اطلاعات و قوانین خاص خود میباشند. ملّی پی از پرداختکنندگان خود میخواهد قبل از انجام هرگونه تراکنش در این وبسایتها، قوانین و سیاست امنیت اطلاعات آنها را مطالعه نموده و سپس نسبت به خرید اقدام کنند. بدیهی است که در صورت رخداد سوءاستفادههای احتمالی، ملّی پی هیچگونه مسئولیتی ندارد.
31) هرگونه سوءاستفاده از سرویس ملّی پی و یا استفاده ماشینی از آن، بدون هماهنگی با ملّی پی، ممنوع بوده و در صورت مشاهده، با کاربر خاطی برخورد خواهد شد.
32) پذیرنده ملّی پی که به عنوان فروشنده فعالیت مینماید، موظف است؛ نسبت به ارسال کالا یا ارائه خدمات آنلاین فروختهشده خود، رسید اخذ نماید و پایگاه داده (Database) جداگانهای جهت نگهداری تأییدیه مشتری (در خصوص کالا یا خدمات تحویل دادهشده) داشته باشد. بدیهی است؛ هرگونه مسئولیت در زمینه کیفیت یا کمیت کالا یا خدمات ارائهشده و ارسال آنها بر عهده فروشنده است و در صورت اعلام مشتری، مبنی بر عدم دریافت کالا یا خدمت، فروشنده موظف به ارائه رسید دریافتشده از سوی مشتری است.
33) پذیرنده ملّی پی که به عنوان فروشنده فعالیت مینماید؛ موظف است؛ رسید دیجیتالی تأییدشده از سوی ملّی پی را به صورت واضح و آشکار در سایت خود به خریدار نمایش دهد.
34) چنانچه هر نوع ضرر و زیان از سوی پرداختکننده (خریدار کالا یا خدمات) یا پذیرنده (فروشنده کالا یا خدمات) به ملّی پی وارد شود؛ زیانرساننده، موظف به جبران خسارت است.
35) تمامی اطلاعات ارسالشده جهت احراز هویت در سامانه ملّی پی باید حقیقی و مربوط به شخص پذیرنده ملّی پی باشد. چنانچه از مدارک جعلی یا مدارک دیگر افراد، چه به صورت حقیقی و چه به صورت حقوقی استفاده شود؛ سریعاً حساب کاربری مرتبط مسدود خواهد شد.
36) استفاده از سامانه ملّی پی در سايتهای تبليغات کليکی و سرمايهگذاری و شبکههای هرمی بدون مجوز، ممنوع میباشد. (ماده قانونی مذکور از تاريخ ۱۴ فرودين ماه 1401، بنابر ماده ۲۱ قوانين جرائم رايانهای "بند ه -۶" ابلاغ شده و حداکثر تا ۴۵ روز بعد از ابلاغ، سايتهای فعال در اين زمينه، میبايست نسبت به حذف درگاه ملّی پی از سايتهای خود اقدام کنند.)
37) سامانه ملّی پی تمامی اطلاعرسانیها و مکاتبات خود را تنها از طریق تیکت یا ایمیلهای رسمی office@mellipay.com " poshtiban@mellipay.com" ترتیب میدهد.
38) کاربران موظف به رعایت کلیه قوانین کشور ایران میباشند و متعهد میشوند؛ از هرگونه استفاده مغایر قوانین از ملّی پی خودداری کنند.
39) طبق مادههای 210 و 211 قانون مدنی، خدمات ملّی پی برای اشخاصی است که اهلیت معامله را داشته، بالغ، عاقل و رشید محسوب میشوند و با عضویت در mellipay.ir تایید مینمایید که شرایط ذکرشده را دارا هستند.
40) تراکنشها به صورت اتوماتیک (و تجمیعی) و توسط شبکه شاپرک بانک مرکزی به صورت زیر واریز میگردد:
اگر تراکنش تا قبل از ساعت 22:00 انجام شده باشد؛ مبلغ مربوطه در ساعت 14:30 روز بعد به حساب شما واریز خواهد شد.
اگر تراکنش بعد از ساعت 22:00 انجام شده باشد؛ مبلغ مربوطه پس فردا در همان ساعت 14:30 به حساب شما واریز خواهد شد.
در روزهای تعطیل تسویه صورت نمیگیرد.
41) استفاده از سرويس ملّی پی به منظور خريد و فروش غيرقانونی محصولات دارای حق چاپ و نشر (copyright) مجاز نمیباشد و درصورت مشاهده و يا گزارش، شناسه کاربری خاطی متوقف خواهد شد.
42) استفاده از چند نام کاربری برای یک شخص در ملّی پی ممنوع بوده و در صورت مشاهده موارد تخلف، سایر شناسههای کاربری مربوط به شخص خاطی، توقیف خواهد شد.
43) ملّی پی هیچگاه از کاربران خود، اطلاعاتی را از طریق ایمیل درخواست نخواهد کرد. سایر درخواستهای ملّی پی از طریق تیکتها و درون سامانه ملّی پی انجام میشود و از ایمیل، تنها به منظور اطلاعرسانی و یا درخواست مشاهده لینکهای درون وبسایت ملّی پی استفاده خواهد شد.
44) کاربران ملّی پی، میبایست هرگونه تغییر شماره تلفن و آدرس خود را از طریق تیکت (یا مرکز تماس پشتیبانی امور مشتریان) به اطلاع سایت برسانند. بدیهی است که در صورت مشاهده اشکال در آدرس و تلفن، حساب کاربری خاطی موقتاً توقیف خواهد شد.
45) هیچ کاربری حق واگذاری شناسه کاربری خود به فرد یا شرکت دیگر را ندارد. بدیهی است؛ در صورت تخلف، مسئولیت و عواقب آن بر عهده اطلاعات فرد یا شرکت ثبتشده در ملّی پی میباشد.
46) درخصوص پیگیری مسائل و مشکلات حقوقی که نیاز به رسیدگی مراجع قضایی کشور دارند؛ با توجه به محل فعالیت درگاه پرداخت ملّی پی، پذیرنده میپذیرد که تمامی دعاوی و رسیدگیها در مراجع استان و شهر محل فعالیت درگاه پرداخت ملّی پی پیگیری شود. پذیرنده به موجب این بند، حق شکایت را در مراجع خارج از شهر شیراز از خود سلب کرده و در صورت عدم رعایت آن تمام هزینههای شرکت جهت اعزام مدیران مسئول یا وکلای حقوقی به استان و شهر محل طرح دعوی را بر عهده میگیرد.
47) مسئولیت حفظ رمز عبور به عهده خود کاربر میباشد و ملّی پی هیچگونه مسئولیتی درباره آن ندارد. سامانه ملّی پی تحت هیچ شرایطی رمز عبور کاربران را از آنها درخواست نخواهد کرد. در صورتیکه کلمه عبور خود را فراموش کردهاید؛ با استفاده از لینک «فراموشی رمز عبور» میتوانید آن را دریافت کنید. مسئولین ملّی پی به هیچ عنوان نسبت به ارسال دستی این اطلاعات اقدام نخواهند کرد.
48) پذیرنده موظف است؛ هویت پرداختکننده خود را قبل از انجام تراکنش پرداخت، احراز نموده و از واریز وجوه سرقتی، غیرقانونی و فیشینگ به ابزار پرداخت خود جلوگیری نماید.
49) پذیرنده نمیتواند درگاه پرداخت خود را از طریق مسیرهای فرعی و تانل در اختیار اشخاص و وبسایتهای دیگر قرار دهد.
50) پذیرنده میپذیرد که در صورت تشخیص رفتار مشکوک در عملکرد مالی وی و همچنین نقض هریک از بندهای موجود در این صفحه (صفحه قوانین و شرایط استفاده از خدمات سامانه)، ملّی پی میتواند موجودی وی را تا اتمام فرآیند پیگیری قضایی و قانونی خسارت وارد شده، ضبط نماید.
51) کاربران مختار هستند؛ در صورت عدم تمایل به فعالیت، حساب کاربری خود در ملّی پی را بنا به درخواست خود از طریق تیکت، متوقف کنند. در این صورت ملّی پی نیز موظف است که حساب کاربر مورد نظر را مسدود نماید؛ اما جزئیات و مشخصات کاربر و تراکنشهای وی در پایگاه داده ملّی پی نگهداری خواهد شد.
52) پذیرندگان ملّی پی موظف هستند؛ به صورت مداوم نسبت به مطالعه قوانین سامانه مبادرت نمایند. استفاده از خدمات ملّی پی به معنای پذیرش تمامی این قوانین در هر زمان میباشد.
53) ملّی پی میتواند بنا به تشخیص کارشناسان و مدیران خود، در هر زمان، از کاربر، درخواست احراز هویت و اثبات سلامت قانونی و مالی نماید.
54) ملّی پی اجازه دارد؛ فعالیت کاربرانی که از قوانین فوق، تخطی نموده و یا مورد پیگرد قضایی قرار دارند را متوقف کرده و موجودی حساب آنها را تا اتمام و تعیین تکلیف قضایی مسدود نماید.
کاربر میپذیرد که ثبتنام و استفاده از خدمات سامانه پرداخت الکترونیک ملّی پی به معنای پذیرش تمامی قوانین این بخش در هر زمان میباشد.